Dispar banii românilor de pe card, în prag de sărbători: avertismentul BNR, cum te protejezi
Oficialii BNR s-au arătat foarte îngrijorați de valul masiv de fraude cu care se confruntă România. Foarte mulți români rămân fără bani pe card din cauza faptului că nu au niște noțiuni tehnice de bază și nici nu sunt foarte atenți la ce se întâmplă pe internet.
Dacă nu era deja evident pentru cineva, Banca Națională a României a emis un avertisment prin care insistă asupra faptului că, în actualele condiții economico sanitare, au explodat fraudele prin instrumente de tip card, internet banking sau mobile banking. Din fericire, pe lângă o constatare, BNR îți atrage atenția și asupra câtorva posibile soluții sau sfaturi pentru a evita pierderea banilor din cont, acum, mai mult ca niciodată.
Doar tu te poți proteja de fraudele pe internet, conform BNR
Niciodată nu a fost mai probabil să fii victima unei fraude online. Nu a ajutat nici faptul că, în pandemie, români mai puțin tehnici au devenit foarte confortabili în a utiliza mijloace moderne de plată, în a face achiziții online. Restricții sanitare și contextul epidemiologic au făcut oamenii să stea mai mult în case, să comande mai mult de pe internet și, nu de puține ori, să-și introducă datele de card în diverse paginii web, mai mult sau mai puțin sigure. În consecință, fraudele bancare de orice fel care te lasă fără bani pe card au progresat la fel de rapid.
Ca referință, o mare parte a acestor fraude se bazează pe inginerii sociale (phishing). Asta înseamnă că utilizatorii serviciilor de plată ajung să fie manipulați de către atacatori și determinați, sub diverse pretexte înșelătoare, să le comunice acestora elementele de securitate ale instrumentelor de plată pe care le dețin (datele cardului, codurile PIN, codurile de activare ale aplicațiilor de internet/mobile banking, parole statice sau dinamice, coduri de înrolare ale cardurilor în aplicații de tip portofel electronic). Practic, totul se întâmplă cu acordul tău, tu ai dat acele date de bună voie, chiar dacă sunt niște pretexte frauduloase. Imediat după, sunt folosite pentru accesarea conturilor clienților și sustragerea fondurilor din conturile acestora.
Avertismentul BNR este simplu. Nu comunica nimănui niciodată elementele de securitate personalizate aferente instrumentelor de plată. Este o obligație legală să le păstrezi în condiții de siguranță. Cu alte cuvinte, cade exclusiv în responsabilitatea ta să te asigură că datele tale de card nu ajung în mâinile unor hackeri. Nu de alta, dar aceste elemente sunt confidențiale și nu sunt niciodată solicitate de către emitentul instrumentului de plată sau de către o altă autoritate prin e-mail, SMS sau printr-o pagină web.
În final, BNR recomandă tuturor utilizatorilor de servicii de plată să acorde o atenție sporită următoarelor aspecte:
- atunci când accesează aplicațiile bancare disponibile online, să se asigure că s-au conectat la paginile web oficiale ale băncilor, care utilizează conexiuni securizate de tip https:// și să verifice că denumirea paginii web care apare în bara de adrese reflectă fără dubii denumirea băncii;
- să citească cu atenție mesajele de alertă primite prin SMS de la bancă, în special cele prin care sunt transmise parole, coduri de acces ori de validare, pentru a înțelege natura operațiunii pe care urmează să o inițieze/autorizeze
- dacă suspectezi că ai devenit victima unei fraude online, contactează într-un timp cât se poate de scurt unitatea emitentă a instrumentului de plată.